Elegant Rose - Working In Background Suka Dan Duka Dikongsi Bersama: Hanya Keikhlasan Yang Dapat Mengalahkan

Pembaca Setia Blogku

Rafiera Network Supply - RNS

Rafiera Network Supply - RNS
Pembekal Barangan Usahawan - Click Picture To Go Website

Friday, November 18, 2011

Hanya Keikhlasan Yang Dapat Mengalahkan



Alkisahkan dalam kitab Tanbihul Ghafilin oleh Al-Samarkandi, dari Ikrimah bahawa suatu ketika, seorang ahli ibadah melawati sebuah pohon. Dia tiba-tiba sangat marah kerana melihat orang-orang berduyun
menyembah pohon itu. Ia kembali ke rumahnya mengambil kapak dan kembali untuk menebang pohon itu.

Namun, di perjalanan ia dicegat iblis yang melarangnya menebang pohon itu. Ia berkeras bahawa pohon itu harus ditebang, kerana merupakan penyebab kesyirikan, menduakan Allah. Namun iblis terus mencegatnya hingga terjadi pergulatan. Dngan mudah ahli ibadah itu mengalahkan iblis yang
menyerupai manusia biasa.

Kerana kalah, iblis kemudian menawarkan dua dinar yang akan ditaruh di bawah bantal lelaki itu setiap harinya. Ia pun setuju. Beberapa hari berikutnya ia begitu menikmati dua dinar pemberian yang ditaruh di bawah bantalnya. Hingga di hari kesekian, seperti biasanya, lelaki itu terbangun, namun kali ini ia tidak menemukan apa-apa yang di bawah bantalnya.

“Kurang ajar,, aku telah ditipu, sekarang aku akan menebang pohon itu,” seru abid geram.

Di jalan ia kembali ditemui iblis dalam bentuk manusia itu seraya lagi bertanya, “Hendak kemanakah engkau?”

Dengan masih marah, lelaki ahli ibadah itu menjawab, “Aku akan menebang pohon yang disembah itu.” Iblis menukas, “Engkau berbohong, bukan kerana itu engkau hendak menebangnya.”

Abid terus melangkah untuk menebang pohon yang disembah orang itu, sehingga iblis itu marah dan membantingnya ke tanahlalu mencekiknya erat, seraya bertanya, Tahukah engkau, siapakah aku sebenarnya? Aku adalah iblis! Engkau datang pertama kali hendak menebang pohon itu kerana semata membela Allah sehingga aku tidak mempunyai cara untuk mengalahkanmu.

Lalu, aku perdaya engkau dengan dua dinar dan engkau tidak menebangnya. Kerana engkau sekarang datang kerana marah demi dua dinar itu maka aku dapat mengalahkanmu. Hanya dengan keikhlasan engkau dapt mengalahkanku.”
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

No comments:

Post a Comment

♥ Tinggalkan Jejak anda disini ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...