Elegant Rose - Working In Background Suka Dan Duka Dikongsi Bersama: Hostel Berhantu

Pembaca Setia Blogku

Sunday, November 20, 2011

Hostel Berhantu


Penulis Asal nak share citer yang dialami masa kat hostel kolej :

1. Citer ni jadi kat jiran bilik tingkat atas (diceritakan oleh kawan kat tingkat atas). Ada 2 org student stay-up sama2 around jam 2:00 pagi. Tengah syok2 study tiba2 terdengar suara budak kecil gelak2 & lari2 kat koridor. Sorg student ni cakap: "Eh, anak sapa pulak yang main kat hostel ni?" lalu bukak pintu bilik untuk tengok. Tapi, koridor kosong & sunyi je. Bila ditutup balik pintu dengar lagi bunyi budak. Kawan dia sorg lagi dah cuak. "Pagi2 ni mana ada budak nak naik hostel woi." Tak jadi stay-up trus dua2 tidur.

‎2. Cerita yang ni saya alami sendiri. Masa tu hari ahad (tarikh x ingat da), kolej kitorg alami berita tergempar bila sorg budak perempuan usia 8 tahun jatuh dari tingkat 5 hostel & budak ni meninggal. Esoknya, saya ke kelas awal pagi sebab duty utk amik laptop. Sedang saya on the way nak ke fakulti, saya terdengar suara budak kecil jerit: "Maaaaakkkk...!!" Langkah saya terstop & saya pusing ke belakang. Saya teringat cerita kawan2 katanya masa budak tu jatuh, dia memang jerit 'mak'. Saya wat dunno & terus ke kelas.

3. Cerita ni diceritakan oleh room-mate. Katanya jadi kat floor tmpt sy duduk, jiran selang satu bilik yang kena. Ceritanya, ke empat2 roommate bilik tu stay up utk exam. Tengah2 malam ada org ketuk pintu. Bila di buka, ada sorg mak cik jual nasi lemak. Diorg awalnya tak syak apa2 trus je beli nasi lemak tu. Lepas bayar, salah seorang roommate ni intai balik mak cik tu, tapi orangnya dah hilang. Still, dia tak syak apa2. Esoknya, diorg discuss balik hal malam tadi, sbb teriba diorg rasa pelik. Sampah bungkusan nasi lemak dah tak ada dalam tong sampah, & duit baki beli nasi lemak dah jadi daun kering. Sejak hari tu, wujud la 'nenek nasi lemak' kat hostel kitorg..

‎4. Yang ni dialami oleh kawan rapat. Masa tu kitorg nak exam seminggu je. Student lain balik cuti sem. Kitorg dipindahkan ke asrama lama. Tinggal student 70 org je.Ms tu hari minggu, jadi ramai la kitorg2 ni yang balik (termasuk saya). Disebabkan ramai yang balik, diorg berkumpul dalam satu tingkat saja (tingkat 2). Malam ni pulak, jadi 2 gangguan kat 2 aras. Satu: jam 1 pagi,masa di tingkat 2, satu aras berkumpul kat bilik 1 tengah tengok movie. Tiba2 dengar suara orang berlari ulang alik kat depan bilik. Diorg cek sapa yang kat luar, tapi cukup korum. Semua ada. Sorg member yang berani bukak pintu & jerit: "woi! sapa yang lari tadi?" tiba2 ada angin dingin tiup muka dia. terus di tutup pintu & semua melompat naik katil..
Dua: jam mungkin sama, aras atas sekali, blok yang sama. tinggal 2 org member masih kat bilik. si A ni nak turun bawah kejap, nak jumpa bf dia y datang. tinggal la B sorg2. dah lama lepas tu B jadi seram sebab terasa mcm ada y memerhati. Dia terdengar ada orang bukak pintu bilik tp x ada yang masuk. terus dia nangis & call A. rupa2nya A tak naik bilik tp stay kat bilik 1 aras 2 sbb dia jadi seram sejuk masa naik tangga. Diorg pon naik atas ramai2 untuk bawak B turun. Malam tu, semua tidur ketakutan kat 1 bilik & 1 katil..

5. Citer ni lanjutan dari insiden cerita ke 4. Kawan sy cerita katanya, satu malam tu dia terjaga. dia dengar mcm ada yang mengesot atas tikar di tengah dorm, tapi dia tak berani intai. Esoknya dia share dgn roommate dia, rupa2 diorg pon dgr jugak. Sorg lagi dengar bunyi train. Sorg dgr bunyi org main congkak. Bila saya dgr cerita, saya nak alami sendiri. Jadi malam tu sy stay kat bilik member. Tapi tak kena apa2 pulak. Cumanya malam tu rasa panas sangat. Apa sebenarnya yang jadi kitorg tak tau. Tapi bilik tu rasanya mmg ada yang tak kena. Sebab malam2 sebelum tu, saya pernah teman kawan ni tidur. Kami berdua ke. Saya langsung tak boleh tidur. Kadang2 sekilas macam nampak ada orang duduk kat katil kosong tepi pintu.Tapi syukur, sekali tu je bunyi2 tu kedengaran.

‎6. Yang ni saya alami sendiri. Lokasi masih di blok lama, aras 2, bilik 2. Jam midnight. Saya tengah baring2 melayan mata nak tidur. Room mate ada 3 org masih lepak2 di tengah2 dorm. Saya pejam mata. Tiba2 terdengar bunyi dengkur. Saya ushar member siapa yang dah tidur. Tapi semua belum. Saya dengar lagi bunyi dengkur tu. Saya tanya member: "wei, korg dengar tak?" Member marah, katanya: "ko jangan nak buat cerita hantu malam2 ni boleh tak." Saya gelak sambil tarik selimut. Saya amati lagi bunyi tu & jelas bunyi tu dari arah kepala katil. Terus saya intai bawah katil & bunyi dengkur tu terus hilang.

‎7. Blok lama yang kami tinggal seminggu tu memang banyak cerita sebabnya blok tu keras (oleh batu bata & simen).. pernah seorang kawan nampak mak cik cuci toilet tingkat atas sekali tengah2 malam. Ada yang nampak pocong kat tangga. Ada yang nampak member tp sebenarnya bukan member... Dengar orang alih katil tengah2 malam (tapi tingkat atas x ada penghuni).. & mcm2 lg..
Sebelum kitorg duduk blok tu, bloknya memang kosong. dah lama x berpenghuni. syukur la kitorg just dok situ seminggu.


P/S : Cerita diambil dari koleksi cerita seram
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

No comments:

Post a Comment


♥ Tinggalkan Jejak anda disini ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...