Elegant Rose - Working In Background Suka Dan Duka Dikongsi Bersama: LAPTOP SI GADIS BISU!

Pembaca Setia Blogku

Rafiera Network Supply - RNS

Rafiera Network Supply - RNS
Pembekal Barangan Usahawan - Click Picture To Go Website

Sunday, November 20, 2011

LAPTOP SI GADIS BISU!

"Ok, jual ye dik" ujar tuan kedai laptop terpakai itu kepad Stella. Sejurus membayar, Stella terus keluar dari kedai itu dengan hati yang berbunga-bunga. "Yahuuu!!! akhirnya dapat jugak aku laptop pink kaler ada love-love nie..siap bling-bling sekali..haha!!" jerit Stella yang sudah tidak lagi mempedulikan orang disekitarnya. Baginya apa yang dia inginkan selama ini sudah termakbul.

SEMINGGU SEBELUM....

"Wei Liza, kau tengok laptop pink tu..cantiknya" ujar Stella ketika dia, liza dan kawan-kawannya yang lain ketika mereka bersiar-siar di Metropoint seusai waktu persekolahan. Memang itu lah rutin harian mereka setelah tamat waktu persekolahan.

Sejak hari itu, Stella nekad hendak membeli laptop itu walaupun harganya dia sendiri tidak mampu untuk memilikinya. Setiap hari Stella akan mengumpul wang saku sekolahnya untuk mendapatkan laptop tersebut.

Pada suatu hari, ketika Stella pulang dari sekolah, Stella dihampiri oleh seorang gadis berbangsa Cina menghulurkan sekeping kad berupa kad sebuah kedai laptop terpakai.

Stella menjadi pelik, dia baru hendak menanyakan hal itu tetapi gadis itu sudah tiada. Sejak bila gadis itu pergi dia sendiri tidak tahu. Stella tidak ambil pusing akan hal tersebut. Lantas Stella terus menyimpan kad tersebut lalu pulang ke rumah.

Pada malam itu, Stella ke kedai laptop tersebut. Ketika kaki nya menjejakkan ke dalam kedai tersebut, bulu romanya meremang seperti ada 'seseorang' yang menemaninya ke situ. Tetapi Stella tetap mempedulikannya. Stella mencuci mata melihat laptop-laptop yang ada di kedai tersebut. Walaupun terpakai tetapi keadaannya masih seperti baru. Tiba-tiba matanya tertancap pada sebuah laptop yang tidak asing lagi dari pandangannya. Lantas Stella pun membelinya kerana dia sudah lama inginkan laptop dengan rekaan tersebut. Sama seperti laptop yang die lihat di Metropoint minggu lalu.

SEMINGGU SELEPAS ITU...

Setiap hari, Stella akan menghadap laptopnya itu. Berbekalkan 'broadband' yang disewa dari rakannya itu, Stella sering ber ' facebook' dan ber ' berblogging' tanpa mengira waktu. Kadang kala sehingga dia tertidur di hadapan laptop miliknya itu.

Pada suatu malam, ketika pukul 12.30 a.m, Stella sudah menutup laptopnya itu, kerana dia sudah terlalu mengantuk dan esoknya pula adalah hari persekolahan. Tiba-tiba dia mendapat pesanan melalui Yahoo Messengger. "Eh siapa pula yang hantar mesej malam-malam ni..sedangkan aku dah tutup laptop ni" Stella bertanya sendirian. Lalu Stella mendekati laptopnya dengan perasaan yang takut dan cuba membalas YM berkenaan.

SUN YAW : STELLA ..
STELLA : KO SAPE ? MANA KO TAHU NAMA AKU ? AKU TAK KENAL KAU !
SUN YAW : AKU DAH LAMA 'KAWAN' DENGAN KAU ..
STELLA : HAA !! AKU TAK FAHAM !!
SUN YAW : LAPTOP NIH SEBENARNYA AKU YANG PUNYA ..
STELLA : HAH !!??
SUN YAW : AKU TELAH DIROMPAK , DIROGOL & DIBUNUH..AKU NAK MINTAK TOLONG KAU SEMPURNAKAN AKU ..

Sejurus membaca mesej terakhir itu, Stella terus tidak sedarkan diri. Stella hanya tersedar ketika jam loceng kepuyaannya berbunyi menandakan tepat jam 6 a.m. Dengan perasaan takut bercampur malas, Stella gagahkan diri untuk bangun bersiap dan ke sekolah. Seusai waktu persekolahannya, Stella terus pulang ke rumah untuk melihat laptopnya." Masihkan ada lagi mesej malam tadi??" monolognya sendiri.

Tiba-tiba dia mendapat YM lagi dari gadis Cina itu yang pada ketika itu waktu hampir petang.

SUN YAW : TOLONG SEMPURNAKAN AKU !
STELLA : ERR .. TAPI MACAM MANE ?
SUN YAW : PUSING LAH KEBELAKANG !

Sejurus Stella pusing ke belakang, dia mendapati ada seorang gadis Cina sedang berdiri merenung ke arah dia. Hampir pengsan dibuatnya kerana wajah gadis itu sungguh pucat. Gadis Cina itu hanya membisu, tetapi hanya menunjukkan isyarat supaya mengekorinya. Stella hanya menurut sahaja. Dia sendiri tidak tahu mengapa kakinya begitu ringan untuk mengekori gadis Cina itu. Stella bagaikan dipukau.

Sejurus sampai di suatu tempat iaitu kubur Cina, baru Stella tersedar. Dia berasa amat takut kerana tiada seorang pun yang berada di situ. "Huuu..macam mana aku boleh sampai dekat sini"? dia bertanya pada dirinya sendiri. Tiba-tiba dia ternampak gadis Cina tadi di balik sepohon pokok yang amat menggerunkan. Stella segera berlari ke arah gadis itu. Malangnya gadis itu ghaib begitu saja.

Stella berasa tidak sedap hati dan dengan perasaan yang sungguh takut berada di kubur Cina berseorang dalam keadaan yang gelap, Stella mengumpul sekuat tenaga berlari pulang ke rumah yang tidak jauh dari kawasan perkuburan itu.. Sejurus sampai ke rumah, Stella menangis semahu-mahu nya.

Tiada sesiapa tahu akan rahsia ini melainkan Stella dan anda yang sedang membaca ini.
Siapakah gadis Cina itu?? Apakah kaitannya dengan Stella dan laptop tersebut??
Hanya Stella sahaja yang mampu merungkai misteri ini tetapi Stella tidak mampu.

Adakah anda..ya! anda yang sedang membaca cerita ini..sanggupkah anda menggalas tugas Stella. Jika anda sanggup, pusinglah kebelakang. Gadis Cina itu sedia menanti ANDA!!!
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

No comments:

Post a Comment

♥ Tinggalkan Jejak anda disini ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...