Elegant Rose - Working In Background Suka Dan Duka Dikongsi Bersama: Hospital Berhantu???

Pembaca Setia Blogku

Friday, November 18, 2011

Hospital Berhantu???


Korg suka g hospital? Masa zaman student nurse dulu paling x best bila kena shift malam. Kat sini nak share beberapa cerita kami2 student nurse masa praktikal. Ada cerita sendiri, cerita kawan & cerita senior... antaranya :

‎1. Kawan sy 2 org dalam perjalanan balik dari shift petang (tamat jam 9 p.m). Disebabkan ada pesakit minta tolong jadi jam 10 baru gerak balik. Nak balik tu kena lintas rumah mayat (short cut) yang gelap & sunyi. So, nak menghilangkan ketakutan, diorg ni menyanyi. Tiba2 diorg dengar suara seseorang yang turut join menyanyi. Diorg stop & pusing ke belakang nak make sure ada ke member satu shift yang menyakat. Tapi kat belakang memang sunyi je. Tak fikir panjang, diorg terus lari balik ke rumah sewa.

‎2. Ini cerita lecturer. Hospital dirahsiakan. Masa tu shift malam. Jam lebih kurang 3 pagi. Lecturer sy sedang menulis report pesakit, bila tiba2 dia terasa ada seseorang berdiri di sebelah. Bila di intai dengan anak mata, rupa2nya itu pesakit yang meninggal semalam. Lecturer saya tak tau nak buat apa. Dia terus duduk mengharapkan ada staff yang datang ke kaunter. Masa tu jantung memang rasa nak tercabut. Tapi syukur 'dia' cuma datang memerhati saja. Tak lama lepas tu, 'dia' hilang mcm tu je.

3. Saya shift petang. Habis kerja terus mandi, solat dan tidur. Saya tidur di katil atas menghadap ke dinding membelakangi pintu masuk. Sedang sedap tidur, saya terjaga sebab ada seseorang menampar pipi dari arah belakang. Pintu bilik asalnya tertutup rapat kini terbuka luas. Tak sanggup nak turun tutup pintu balik terus on laptop & pasang surah Al-Mulk. Bila share story ni dgn house-mate yang lain, rupa2nya diorg pun kena gangguan jugak.

‎4. Ini diceritakn oleh sorg staff di hospital. Di wad ini ada satu katil berhantu. Katil 4. Menurut cerita, setiap pesakit yang dipindahkan ke katil ni akan meninggal. Apa puncanya tak diketahui. Sepanjang kami praktikal selama seminggu di wad itu, memang ada 3 kes kematian (kat katil 4). Pihak wad x fikir sgt cerita hantu2 ni, jadi, kes katil 4 ni hanya staf wad je yang tahu.

‎5. Seorang pesakit pernah cerita malam2nya kat wad. Pesakit ini di wad pemulihan anggota. Berdekatan dengan katil dia ada tangga untuk berlatih berjalan. Katanya dia pernah nampak seorang budak main di tangga tu waktu malam. Budak tu kecil dan pucat. Bila dia panggil, budak tu terus hilang. Pak cik ni cerita lagi, pernah satu malam dia terjaga sebab dadanya sakit. Bila dia buka mata, ada seorg budak tengah bertenggek kat atas dada dia.

‎6. Cerita ni diceritakan oleh staf dewan bedah. Sy dpt cerita ni sbb dia mntk sy teman ke satu bilik bedah yang paling hujung (OT4) utk cek peralatan. Sy tanya kenapa OT4 jarang digunakan? Staf tu pun cerita: "OT ni di khususkan utk prosedur craniectomy je. Kat sini pernah ada pesakit yang mati atas meja OT. Pernah sekali tu cleaner merungut kat staf. Katanya 'kenapa tak beritahu ada kes? darah penuh kat lantai. penat akk bersihkan.' Kitorg pelik sebab OT4 x digunakan pon. Mana dtg darah tu? Tapi kitorg senyapkan je. Pernah jugak ada staf dengar bunyi drill & mesin kat OT4 mcm tgh ada pmbedahan. Dia masuk nak tengok tapi terus bunyi2 tu hilang. Ada jugak staf yang pernah nampak ada pesakit baring atas meja OT4. Dia ke kaunter nak tanya pesakit mana. Bila dia cek pesakit tu dah hilang. OT4 ni mmg keras dik. Akk paling tak suka kerja malam."
Sampai situ je cerita2 yang diceritakan sbb tiba2 kitorg jadi seram sejuk dalam OT4 tu.

P/s : Cerita ni Admin Copy Tau... layan k... :P
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 comments:

  1. ceriter reall??? buat aQ seram jak..kang tak pasal2 aQ ngigau tengah malam.. huuhuhuu

    ReplyDelete
  2. aimie :P haha... jgn terus x tido dah la :P ekeke

    ReplyDelete


♥ Tinggalkan Jejak anda disini ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...